Vertrouwen
Vertrouwen, het is een woord dat vaak valt. Zo heeft Ellen Nuijten (38) volledig vertrouwen in haar medewerkers, die ze liever collega’s noemt. “Wij kennen geen hiërarchie. Er werken professionals bij ons, die hebben weinig regels nodig. Ze doen de dingen graag goed en zijn erg kwaliteitsbewust. Als ze ’s ochtends een uurtje later moeten beginnen door omstandigheden: geen probleem. Halen ze wel in. Dat gaan we echt niet bijhouden.” Volgend jaar starten ze zelfs een pilot waarbij een groep medewerkers zelf het aantal vakantiedagen mag gaan bepalen. “Door vrijheid en vertrouwen te geven en persoonlijke groei te faciliteren, creëer je verantwoordelijkheidsgevoel en bereidheid. In deze sfeer hoef je niet elk overuurtje uit te betalen en rijdt iemand van Eindhoven naar Almere om een collega te vervangen.”
Podotherapeuten van RondOm
De podotherapeuten werken verspreid ruim 200 locaties in Nederland, veelal in gezondheidscentra. Toch zijn ze wel verbonden met elkaar. “Tot hechte vriendschappen aan toe”, zegt Nuijten. “We hebben een besloten teampagina op Facebook. Daar delen we casussen, maar ook als iemand vervanging zoekt, privé iets meemaakt of een baaldag heeft. We vinden die sociale binding belangrijk. Niemand is een nummer. Al jaren schrijven we met kerst voor elke collega een persoonlijke brief.”
Resultaatvergoeding
Het businessmodel van RondOm is ook geënt op vertrouwen. Vertrouwen in kennis en kunde van de podotherapeut en vertrouwen in de patiënt. “Patiënten betalen een totaalbedrag, ongeacht het aantal behandelingen. Werkt de therapie niet, dan storten we het geld van bijvoorbeeld op maat gemaakte inlegzolen terug.” Diabetespatiënten met risico’s op wonden, krijgen podotherapie vergoed vanuit de basisverzekering.