Veelgestelde vragen

Uw team bestaat uit meerdere podotherapeuten. Krijg ik wel altijd dezelfde behandelaar?

Wij hechten veel waarde aan de relatie die u met uw zorgverlener heeft. Wij proberen er dan ook voor te zorgen dat u altijd een vaste behandelaar krijgt. Het kan echter voorkomen dat u, door ziekte of afwezigheid van een podotherapeut, een andere (tijdelijke) behandelaar krijgt. Dit doen wij alleen zodat er niet in uw planning geschoven hoeft te worden. Deze podotherapeut beschikt over al uw behandelinformatie en geeft u dezelfde kwalitatieve zorg als uw vaste podotherapeut. Ook in acute spoedsituaties kan er, in overleg met u, worden gekozen voor een andere behandelaar, omdat deze eerder tijd voor u heeft.

 

Wat is het verschil tussen een podotherapeut en een podoloog/podo-posturaaltherapeut/podokinesioloog?

Een podotherapeut is een door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wettelijk erkende en beschermde titel. Een podotherapeut staat genoteerd in de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG), artikel 34. Een podotherapeut is in het bezit van een hbo-bachelor degree, verkregen na het volgen van een 4 jarige hbo-opleiding. De titel podoloog, (register)podoloog, podo-posturaaltherapeut of podokinesioloog is niet wettelijk erkend door het ministerie van VWS, het wordt een vrij beroep genoemd en valt onder het ministerie van Economische zaken. Dit betekent dat iedereen deze titel mag dragen. Vaak hebben deze beroepsbeoefenaren wel een gedegen opleiding of cursus gevolgd. Het kan echter ook voorkomen dat iemand die bijv. in een schoenwinkel werkt, zonder veel kennis zich podoloog noemt. Zorg dus altijd dat u weet waarom u wordt doorverwezen naar een podoloog en niet naar een podotherapeut.

 

Wat is het verschil tussen een podotherapeut en een voetverzorg(st)er/ pedicure?

Een podotherapeut behandelt mensen met voetklachten en klachten die voortkomen uit een afwijkende voetstand en/of looppatroon. Een voetverzorg(st)er of een pedicure verzorgt en verwent uw voeten door bijvoorbeeld eelt te verwijderen en nagels te knippen. Er zijn ook pedicures die gespecialiseerd zijn in het behandelen van voeten van mensen met diabetes mellitus of reuma. Een podotherapeut verzorgt de voeten niet, maar zoekt naar de oorzaak van de pijn en komt vervolgens met een oplossende behandeling.

 

Verricht een podotherapeut ook pedicurebehandelingen?

Alleen als een pedicure een bepaalde behandeling niet meer kan, durft of mag uitvoeren, zal een podotherapeut de behandeling overnemen. In het bijzonder bij patiënten met diabetes mellitus, reuma en vaatlijden neemt de instrumentele behandeling van de podotherapeut een belangrijke plaats in.

 

Hoe lang gaat een podotherapeutische zool mee?

Een podotherapeutische zool gaat over het algemeen twee tot drie jaar mee. Het is wel aan te raden ieder jaar op controle te komen om o.a. de status van de podotherapeutische zool te bekijken. Het kan nodig zijn de podotherapeutische zool van een opknapbeurt te voorzien door bijvoorbeeld de bovenlaag te vervangen. Hoe lang een podotherapeutische zool meegaat, hangt af van de intensiteit en de omstandigheden van het gebruik. Ook de mate waarin u transpireert, de hardheid van de materialen die zijn gebruikt en het gewicht dat op de zolen rust beïnvloeden de levensduur van de podotherapeutische zool.

 

Wordt podotherapie vergoed?

De vergoedingen voor podotherapie verschillen per zorgverzekering. De meeste verzekeraars vergoeden podotherapie geheel of gedeeltelijk vanuit de aanvullende verzekering. U kunt dit nakijken in uw polis of navragen bij uw verzekeraar. Voor een overzicht van de vergoedingen kunt u ook naar de pagina vergoedingen gaan op deze website. Hier vindt u meer informatie per zorgverzekeraar.

 

Hoe kan ik het best mijn nagels knippen?

Nagels kunnen het best recht worden afgeknipt. Eventuele scherpe hoekjes kunnen iets worden bijgevijld. De kans op het 'ingroeien' van de nagel is op deze manier het kleinst.

 

Hoe kan ik zelf de kloven in mijn hielen behandelen?

Het ontstaan van kloven komt meestal door het dragen van slippers of schoenen met open hielen. Deze kloven ontstaan vaak in het eelt aan de rand van de hielen. In deze gevallen moet eerst het eelt verwijderd. Dit kunt u zelf doen met een eeltvijl die bij alle drogisterijen te koop is. Vervolgens wrijft u de hielen elke avond in met een antiklovencrème. Is dit niet afdoende, dan kan het overmatige eelt verwijderd worden door een pedicure. Als de klachten alsnog aanhouden, bieden podotherapeutische zolen mogelijk uitkomst.

 

Ik heb een likdoorn die na het verwijderen weer terug komt. Wat kan ik daar aan doen?

De oorzaak van een likdoorn is wrijving en overdruk. Zolang deze wrijving en overdruk niet opgeheven worden, zal een likdoorn weer terug komen. Een podotherapeut kan de oorzaak opsporen en de overdruk met behulp van een podotherapeutisch hulpmiddel opheffen. Deze podotherapeutische hulpmiddelen bestaan uit een podotherapeutische zool, een orthese, een drukverdeling of een nagelbeugel. Welke wordt gebruikt is afhankelijk van waar de likdoorn zich bevindt. Door de overdruk weg te nemen komt de likdoorn niet of in ieder geval minder snel terug. Of de likdoorn terugkeert is daarbij ook afhankelijk van uw schoenkeuze, hoe lang de likdoorn er al zit en van eventuele huidproblemen rond de likdoorn, zoals littekenweefsel. Als een pedicure de likdoorn niet helemaal kan verwijderen, kan de podotherapeut dit voor u doen.

 

Mijn kind van 3 jaar staat met zijn enkels naar binnen. Moet daar wat aan gedaan worden?

Het naar binnen staan van voeten en enkels is tot ongeveer 7 jaar heel normaal. Behalve als uw kind pijnklachten heeft, veel valt bij het rennen/lopen, helemaal niet wil lopen of snel moe wordt van het rennen/lopen is het verstandig een afspraak met de podotherapeut te maken. Is dit niet het geval, dan hoeft er niet direct actie te worden ondernomen. De voeten zullen zich hoogstwaarschijnlijk uit zichzelf corrigeren.

 

Ik heb vaak tintelingen en een doof gevoel in mijn tenen, wat zou dat kunnen zijn?

De oorzaak van tintelingen en/of een doof gevoel is doorgaans een beklemming van een zenuw. Dit kan veroorzaakt worden door knellende schoenen, een afwijkende voetstand of een beknelde zenuw hoger in uw lichaam, bijvoorbeeld in uw rug. De oorzaak moet eerst worden vastgesteld d.m.v. een podotherapeutisch onderzoek. Met podotherapie kunnen de klacht vaak verholpen worden door persoonlijk schoenadvies, een orthese en/of met podotherapeutische zolen.

 

Wanneer hebben patiënten een doorverwijzing nodig van de huisarts?

In onderstaande gevallen hebben patiënten een doorverwijzing nodig:

  • In het geval van diabetes (wanneer er een SIMS classificatie moet worden vastgesteld bijv.)
  • Bij een LRA-behandeling
  • En in het geval van oncologische patiënten

Mag ik met mijn ontstoken teen in een sodabadje?

Tegenwoordig worden bij wondjes en ontstekingen aan voeten/tenen sodabaden of andere voetbaden afgeraden. Dit geldt zeker voor mensen die lijden aan diabetes mellitus, reumatoïde artritis en/of bloedvatproblemen. Dit vanwege het verwekende effect van deze voetbaden. Wat ook meespeelt, is dat bepaalde bacteriën zich sneller vermenigvuldigen in een vochtige, warme omgeving. Bovendien is door de aantasting van de natuurlijke afweer de huid vatbaarder voor infecties en schimmels. Bij neuropathie, wat voor kan komen bij mensen met diabetes mellitus, is er ook nog kans op verbranding, omdat de temperatuurhoogte van het water niet goed gevoeld kan worden. Kortom, een voetbadje bij wondjes en ontstekingen aan de voeten raden wij af.

 

Van wie ontvang ik mijn nota?

In onze praktijk geven wij u graag alle aandacht en goede zorg. Daarom werken wij samen met Infomedics voor het versturen en innen van onze rekeningen. Dit betekent dat u een rekening voor de zorg krijgt van Infomedics.

 

Wat staat er op mijn nota?

Op uw nota, die u via Infomedics ontvangt, vindt u een korte omschrijving wat binnen het pakket van het behandeltraject valt en wat met u is afgestemd. Zij zullen uw rekening rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekering. Dit betekent dat u alleen nog maar een nota via Infomedics zult ontvangen voor dat deel van de nota waarvoor u geen aanspraak meer kunt maken op uw vergoeding binnen het aanvullende pakket van uw zorgverzekering. Mocht u geen aanvullend pakket hebben, dan ontvangt u via Infomedics een nota voor het totaalbedrag van uw behandeling. Deze nieuwe wijze van nota-afhandeling geldt voor de meeste zorgverzekeraars; enkele zorgverzekeraars vormen hier helaas nog een uitzondering op. Bent u verzekerd bij deze zorgverzekeraars, dan ontvangt u een nota thuis voor het totaalbedrag van uw behandeling. Deze nota kunt u daarna zelf indienen bij de desbetreffende zorgverzekeraar.

Regel het online! Op de website van Infomedics (www.infomedics.nl) kunt u veel zaken rondom de betaling van uw rekening snel en eenvoudig regelen, denk bijvoorbeeld aan:

  • Status van uw betaling controleren
    Ga naar www.infomedics.nl. U treft de rekeningchecker direct bovenaan de webpagina aan. Vul het betalingskenmerk (cijferreeks) in die op rekening staat en controleer of uw rekening is betaald. Als dit niet het geval is kunt u direct betalen via iDEAL.
  • Betalingsregeling treffen

Infomedics hanteert een betalingstermijn van 30 dagen. Lukt het niet om op tijd te betalen, dan kunt u kosteloos uitstel van betaling aanvragen. Ook kunt u tegen kosten een betalingsregeling treffen. Online vindt u ook meer informatie over het Infomedics Betaalplan.

  • Veelgestelde vragen bekijken

Als u een vraag heeft, kunt u het antwoord daarop meestal vinden onder veelgestelde vragen. Anders kunt u altijd contact opnemen met de Servicedesk van Infomedics.

Heeft u toch nog een vraag? Bel dan met de Servicedesk van Infomedics op telefoonnummer 036 – 20 31 900 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur).

 

Ik heb een vraag over mijn nota. Wat moet ik doen?

Op de website van Infomedics vindt u een overzicht van vragen die regelmatig gesteld worden. Om rechtstreeks naar de website van Infomedics te gaan. 

 

Ik heb een klacht over de organisatie of over mijn podotherapeut. Wat moet ik doen?

Indien u niet tevreden bent over de organisatie of over uw podotherapeut, dan kunt u dit uiteraard kenbaar maken. Wij zullen dan proberen de klacht samen met u op te lossen. U kunt uw eventuele klacht sturen naar: service@rondompodotherapeuten.nl.

 

Hoe ziet een podotherapeutisch onderzoek eruit?

De eerste keer dat u bij een podotherapeut komt, wordt er met behulp van klinische kennis, indien nodig inzet van de nieuwste hightech apparatuur, zoals drukmeetplaten of echografie, een onderzoek verricht naar de oorzaak van de klachten. Aan de hand van de verkregen gegevens, wordt er door de podotherapeut een behandeling voorgesteld, welke na overleg met u, kan worden gestart. Meer informatie over het onderzoek, behandeling en werkwijze.

 

Ik ben zorgverlener en heb een vraag voor een podotherapeut. Hoe kom ik in contact?

Wij vinden het belangrijk om goede communicatie te hebben met andere zorgverleners en hebben daarom een speciale overleglijn ingesteld. U kunt het speciaal hiervoor ingestelde nummer 088-1180555 bellen en uw vraag bespreken met de secretaresse die dan indien mogelijk uw telefoontje doorverbindt naar een podotherapeut of een notitie maakt zodat u later terug gebeld wordt.

 

Wat is een schimmel- of kalknagel?

Een schimmelnagel wordt ook wel kalknagel genoemd in de volksmond. Meestal begint een schimmelnagel in een hoekje van de nagel en breidt zich langzaam verder uit. De schimmel is te herkennen aan de gele, bruine of groene kleur en er kunnen zich ook kleine vlekjes op de nagels vormen. De nagel wordt op ten duur brokkelig en wordt omhoog geduwd. De oorzaak ligt bij de schimmels die zich voornamelijk bevinden in een vochtige en warme omgeving. Ze dringen in de huid en/of nagel en veroorzaken zo een infectie. Een pedicure of podotherapeut kan de nagels dunner frezen en schoonmaken. Dit is een pijnloze behandeling. Er bestaan diverse middelen tegen schimmelnagels, echter werken niet alle middelen even goed. Tabletten welke door de huisarts voorgeschreven dienen te worden, hebben soms ongewenste bijwerkingen. Wat u zelf kunt doen om te voorkomen dat de infectie zich uitbreidt, is dagelijks schone sokken aan te trekken en de sokken op 80 graden te wassen. Deze hoge temperatuur zorgt er voor dat de schimmelsporen worden gedood. Daarnaast zijn er diverse middelen in poedervorm te verkrijgen, welke geschikt zijn om sokken en schoenen te behandelen.

 

Kan ik met mijn podotherapeutische zolen sporten?

Met de podotherapeutische zolen kunt u sporten. Het is wel van belang dat u eerst in uw dagelijks leven gewend bent aan de zolen, voordat u ze ook met het sporten gaat gebruiken. Sommige sportschoenen, bijvoorbeeld hardloopschoenen met een anti-pronatieblok, hebben aan de binnenzijde van de zool een extra versteviging. Het is daarom verstandig om bij het eerste bezoek bij de podotherapeut ook uw sportschoeisel mee te nemen, zodat de (zool)therapie goed afgestemd kan worden.

 

Kunnen de podotherapeutische zolen in alle schoenen?

De podotherapeutische zolen worden op de lengtemaat van uw voeten gemaakt. Soms kan het wellicht zijn dat de lengte net iets langer is dan uw schoenmaat. Van het voorblad van de zool zou een aantal millimeter afgeknipt mogen worden, zodat de zool beter in de schoen past. Daarnaast is het handig als het voetbed uit de schoen gehaald kan worden, zodat de podotherapeutische zool daarvoor in de plaats gelegd kan worden. Dit scheelt ruimte in uw schoenen. Wanneer u moeite heeft met het vinden van juiste schoenen, kan wellicht een schoenconsulent een oplossing bieden. 

 

Hoe vaak moet ik voor controle komen?

Na het eerste onderzoek bij de podotherapeut, zal de controle ongeveer na 6 weken plaatsvinden. Wanneer er geen klachten aanwezig zijn en het dragen van de zolen goed gaat, adviseren wij een jaarlijkse controle. Hierbij wordt bijvoorbeeld de steun van de podotherapeutische zool opnieuw gecontroleerd. Als het mogelijk is wordt er eventueel een extra ondersteuning bijgeplaatst, wanneer dit nodig mocht zijn. Bij klachten of bijzonderheden adviseren wij u om eerder een afspraak te maken.