Blog: Het effect van thuis-workouts op het voetbalveld

Nu veel kinderen toch weer het voetbalveld op kunnen om te trainen, moet het grootste gedeelte voetballers nog even thuis door ploeteren. De afgelopen weken ben je wellicht overladen met video’s van thuis-workouts. Heb je deze thuis-workouts ook uitgevoerd? Of ben je zelf aan de slag gegaan met een extra rondje hardlopen in de buurt om je conditie op peil te houden? Wellicht vraag jij jezelf af hoe die trainingen thuis, in je woonkamer, voordeling zijn voor je voetbalkunsten.  

Verschillende energiesystemen

Voetbal is een intervalactiviteit. De sport maakt gebruik van verschillende energiesystemen in je lichaam. Daarnaast bestaat voetbal uit veel verschillende soorten bewegingen, zoals versnellen/vertragen, veranderen van richting en springen. Je kunt wel begrijpen dat voetbal een complexe sport is. Om alle aspecten te kunnen trainen zul je daarom op verschillende manieren moeten trainen, ook thuis.

 

Oefening voor thuis-sporters
De burpee is een voorbeeld van een oefening die veel thuis-sporters doen. Je jumpt naar beneden en zet je handen op de grond. Je benen kick je vanuit een lage squat positie achterwaarts, totdat je in push-up positie bent geland. Herhaal deze beweging nu omgekeerd: trek je voeten in, spring met je benen naar buiten terug in de lage squat, en jump overeind.

burpee

Plyometrische oefening
De burpee is een voorbeeld van een plyometrische oefening. Plyometrische oefeningen zijn oefeningen die je thuis gemakkelijk kan uitvoeren, omdat deze vaak alleen met jouw lichaamsgewicht gedaan worden. Je kunt ze herkennen aan een springelement. Dit springelement maakt de oefening een zeer explosieve beweging. Dat betekent dat je in een korte tijd, veel kracht levert. 

sportblog

Deze explosieve kracht is zeer belangrijk voor een voetballer, omdat je deze nodig hebt voor alle complexe bewegingen, zoals van richting veranderen en versnellen. We zien vaak een positief effect op jouw behendigheid en kun je dus je voetbalprestaties verbeteren.

Herstellen van blessure
Naast het verbeteren van je voetbalprestaties, kunnen plyometrische oefeningen je helpen met het herstellen van een blessure. Deze oefeningen worden bijvoorbeeld vaak ingezet om het herstel van een omgeklapte enkel (inversietrauma) te versnellen. Het springelement in een plyometrische oefening, vraagt namelijk veel stabiliteit en coördinatie van het enkelgewricht. Je versterkt hierdoor de spieren rondom je enkel en herstelt sneller van een blessure.

De thuis-workout heeft dus heel wat voordelen voor jouw voetbalprestaties en blessureleed. Het kan jouw behendigheid verbeteren en helpen te herstellen van blessures. Heb jij nog vragen of wil je meer info over een thuis-workout? Neem contact op met onze beweegexperts.

werken bij rondom?

Meewerken aan het verbeteren van iemands leven met behulp van podotherapie?

Kom werken bij RondOm! Bekijk onze vacatures en solliciteer direct.