Overbelasting, belasting en belastbaarheid

Belasting en belastbaarheid

De belasting is een optelsom van een aantal factoren, zoals:

  • Werk (staand of zittend beroep);
  • Sportactiviteiten;
  • Voetstand;
  • Schoenen;
  • (Fors) overgewicht.
     

Belasting sporten

Bij sporten wordt de belasting op het lichaam groter, maar dit geldt ook als er onjuiste schoenen gedragen worden. Een lichte afwijking in voetstand kan hierdoor flink versterkt worden, waardoor de belasting op bepaalde structuren wordt vergroot. Ook de belastbaarheid is een optelsom van verschillende factoren, zoals:

  • Geslacht;
  • Leeftijd;
  • Mate waarin men getraind is;
  • Fitheid.
     

Verschil belastbaarheid man en vrouw

Mannen zijn vaak wat hoger belastbaar dan vrouwen, maar de mate waarin men getraind is speelt ook een grote rol. Met fitheid wordt bedoeld dat op het moment dat er bijvoorbeeld sprake is van verkoudheid, men minder belastbaar is dan wanneer men niet verkouden is.

 

Heeft u overbelaste spieren?

Overbelasting treedt op als de weegschaal tussen belasting en belastbaarheid niet meer in evenwicht is. Eenmalig te veel doen is over het algemeen geen probleem. Als het de dagen erna iets rustiger aan gedaan wordt, heeft het lichaam weer de mogelijkheid te herstellen van deze overbelasting en kan het zelfs sterker worden. Dit principe heet supercompensatie en is het idee bij vooruitgang door training. Het lichaam gaat zich aanpassen aan de belasting die gevraagd wordt. Als men vervolgens op het punt dat het lichaam sterker is dan voor de eerste training weer opnieuw gaat trainen, gaan er weer wat spiervezels kapot, maar met rust hersteld het lichaam dit weer en gaat het nog sterker worden.

Overbelasting

Maar het principe van supercompensatie zal de andere kant op werken bij overbelasting/overtraining. Als er geen rust genomen wordt, maar weer opnieuw belast wordt, terwijl nog niet alle vezels hersteld zijn, dan gaan er vervolgens nog meer vezels kapot en wordt de spier of pees nog zwakker. Op een gegeven moment zijn er dan zoveel vezels kapot dat de pijnklachten langdurig aanhouden en kan er ook een ontstekingsreactie ontstaan. Op dat moment is er sprake van een overbelastingsklacht.

Overbelasting van de bovenbeenspier

Door het overbelasten van de bovenbeenspier kan deze gaan irriteren. Het doet met name pijn aan de voorzijde van het bovenbeen of iets boven de knieschijf.


Het naar binnenkantelen van de voeten veroorzaakt een x-stand of naar binnendraaiing van de knie. Hierdoor ontstaan er een andere hoek van het bovenbeen ten opzichte van het onderbeen, wat de belasting op de bovenbeenspier vergroot. De behandeling door de podotherapeut bestaat uit het opheffen van de oorzaak met corrigerende podotherapeutische zolen. Ook zullen er spierversterkende oefeningen worden gegeven en wordt er bij voorkeur in combinatie met een fysiotherapeut behandeld.

 

Breuk in tweede middenvoetsbeentje, door overbelasting

Dit wordt ook wel een marsfractuur genoemd. Een marsfractuur is een breuk van het middenvoetsbeentje ten gevolge van overbelasting. Meestal is het 2de middenvoetsbeentje aangedaan. Wanneer er sprake is van acute pijn (soms ook zwelling) tijdens inspanning kunt u terecht bij de podotherapeut. Een röntgenologisch beeld van de fractuur is na 2 tot 4 weken vast te stellen in het ziekenhuis.

 
De behandeling betreft het opheffen van de oorzaak door middel van immobilisatie door viltbandage en tape. Vaak is er ter voorkoming van recidief-klachten ten gevolge van overbelasting een corrigerende podotherapeutische zool nodig. Daarnaast zal er ook schoenadvies gegeven worden. Het verwachte resultaat is klachtenvrij.

 

 

Overbelasting van de knieband aan de binnenzijde

Bij een overbelasting van de knieband aan de binnenzijde, doet het met name pijn aan de binnenzijde van de knie en rond de gewrichtsspleet van de knie. Het naar binnenkantelen van de voeten veroorzaakt een x-stand of naar binnendraaiing van de knie. Hierdoor ontstaan er trekkrachten op de structuren aan de binnenzijde van de knie. De behandeling bestaat uit het opheffen van de oorzaak met corrigerende podotherapeutische zolen. Het te verwachten resultaat is redelijk tot goed. 

 

Wat is goed voor overbelaste spieren?

Om deze klachten weer te laten genezen, zal de balans tussen belasting en belastbaarheid hersteld moeten worden. Dit kan gebeuren door de belastbaarheid te vergroten (bijvoorbeeld door middel van fysiotherapie), maar ook door de (sport)belasting te verlagen (bijvoorbeeld minder trainen). De podotherapeut zou met behulp van podotherapeutische zolen de voet beter kunnen ondersteunen, waardoor de belasting op de structuren in de voeten en benen lager wordt. Ook kan er schoenadvies gegeven worden.

overbelasting podotherapie

Anderen bekeken ook: